Jo alkuvuodesta päätimme keskittyä vuoden aikana vain olennaiseen. Olennaisen sisältö riippui tilanteesta ja tavoitteistamme, mutta isoja teemoja olivat ylimääräisten rönsyjen karsiminen sekä sisäisten prosessien kehittäminen. Esimerkiksi markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa keskityimme pitkälti verkkokauppoihin, sillä esteettömyysdirektiivi teki saavutettavuudesta uuden haltuun otettavan asian monille toimijoille.
Koulutusten ja auditointien kevät
Alkuvuodesta aloitimme yhteistyön Ammattiopisto Luovin kanssa. Luovin opiskelijoiden kanssa teimme erilaisia tuettuja käyttäjätestauksia digitaalisiin palveluihin. Toimivaksi todettu yhteistyö Luovin kanssa jatkuu myös tänä vuonna uusien testausten muodossa.
Alkuvuoteen mahtui myös asiakastöitä erityisesti auditointien ja koulutusten muodossa. Töitä tehtiin esimerkiksi energiayhtiö Nivoksen, Metsäkeskuksen, Senaatin sekä Verkkokauppa.comin kanssa. Alkuvuodesta julkaisimme myös Selkee -palvelun, joka selkeyttää verkkosivujen sisältöjä ja rakenteita.
Huhtikuussa aloitimme Saavutettava verkkokauppa -uutiskirjeen julkaisun. Uutiskirje ilmestyi koko loppuvuoden tilaajien sähköposteihin noin kerran kahdessa viikossa. Tavoitteenamme oli tehdä uutiskirje, josta on oikeasti hyötyä. Tilaajia on tullut mukavasti ja kirjeen julkaisu jatkuu myös vuonna 2025.
Toukokuun teemana oli tapahtumat, kun vietimme ensin omaa tiimipäiväämme Pohjanmaalla, jonka jälkeen osallistuimme Sosiaali- ja terveysalan ATK-päiville Tampereella. Alkukesästä aloitimme myös Universal Design suomeksi -blogitekstisarjan.
Loppuvuonna kädet täyttyivät asiakastöistä
Syksyn saapuessa keskittyminen siirtyi asiakastöihin, kun alkuvuoden myynnin ponnistelut alkoivat tuottaa tulosta. Julkaisimme verkkokaupoille kohdistetun sivumme elokuussa ja samoihin aikoihin pöytämme alkoivat täyttyä asiakastöistä – siis tavallista enemmän. Syksyllä aloitimme myös yhteistyön Tampere Accessibility Unit -maisteriohjelman kanssa.
Loppuvuosi meni oikeastaan asiakastöistä selvitessä, sillä töitä tuli sisään enemmän mitä ehdimme tekemään. Sen seurauksena teimme siirtomme joulukuussa ja palkkasimme tiimiimme uuden asiantuntijan. Kiireiden takia esimerkiksi markkinointi hiljeni lähes täysin loppuvuodesta, koska emme yksinkertaisesti ehtineet julkaisemaan mitään. Onneksi se on positiivinen ongelma!
Uuteen vuoteen lähdemme hieman loppuvuotta rauhallisemmissa tunnelmissa, mutta kädet edelleen mukavasti töitä täynnä. Olennaiseen keskittyminen jatkuu myös tänä vuonna, koska taktiikka huomattiin toimivaksi. Toivomme vuodelle 2025 edelleen hyvää yhteistyötä vanhojen asiakkaidemme kanssa sekä uusia, mielenkiintoisia projekteja.