Esteettömyysdirektiivin tavoite on varmistaa, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet osallistua yhteiskunnan toimintaan. Lain piiriin kuuluvien palveluiden pitää täyttää WCAG 2.1-ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteerit 28.6.2025 mennessä. Uusiin lain piiriin astuviin palveluihin liittyy myös tiettyjä lisävaatimuksia. Tässä tekstissä kerromme näistä lisävaatimuksista tiivistetysti.

Olemme kertoneet blogissamme aiemmin, mikä esteettömyysdirektiivi on ja keitä se koskee.  Suosittelen perehtymään myös tarkempiin määritelmiin esimerkiksi saavutettavuusvaatimukset.fi-sisältöjen kautta. Siirrytään seuraavaksi tarkastelemaan lisävaatimuksia palvelutyyppi kerrallaan.

Jos sinua kiinnostaa erityisesti verkkokauppojen saavutettavuus, tilaa Selko Digitalin Saavutettava verkkokauppa -uutiskirje.

Verkkokauppojen lisävaatimukset

Nykymaailmassa merkittävä osa ihmisistä tekee ostoksensa netin kautta. Siksi on oleellista, että palvelut olisivat mahdollisimman sujuvat. Uuden lain mukaan verkkokaupan on annettava tietoa tarjolla olevien tuotteiden ja palveluiden esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, jos esimerkiksi valmistaja tai toimittaja on toimittanut nämä tiedot verkkokaupalle.

Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että myynnissä olevan tuotteen esteettömyyteen tai saavutettavuuteen liittyvät tiedot pitää olla helposti löydettävissä. Se voi vaikuttaa esimerkiksi vammaisen ihmisen ostopäätökseen.

Sähkökirjojen lisävaatimukset

Sähkökirjat voivat sisältää tekstiä, kuvia ja ääntä. Kaunokirjallisuuden, tietokirjojen ja oppikirjojen lisäksi sähkökirjoihin lasketaan muun muassa erilaiset ammatilliset digikirjastot. Äänikirjoja tai sanomalehtiä ei lasketa sähkökirjoiksi, eivätkä ne siksi kuulu lain piiriin.

Sähkökirjoille on määritelty kuusi lisävaatimusta, jotka ovat:

  • äänen ja tekstin synkronointi
  • avustan teknologian moitteeton käyttö
  • sisällön joustava navigointi ja esittäminen
  • sisällön ja sen vaihtoehtoisten esittämistapojen saavutettavuus
  • esteettömyysominaisuuksiin liittyvän tiedon välittäminen metadatan avulla
  • esteettömyysominaisuuksien toimintaa ei estetä.

Lisävaatimukset varmistavat, että käyttäjät pystyvät löytämään saavutettavat sähkökirjat ja että ne toimivat avustavilla teknologioilla. Sisällön joustava esittäminen lisää yleisesti käytettävyyttä, sillä se antaa käyttäjän mukauttaa sisältöä oman makunsa mukaiseksi. Yleistä käytettävyyttä tukee myös äänen ja tekstin synkronointi – kuultua ääntä on helpompi seurata, kun teksti korostuu näytöllä.

Kuluttajien pankkipalveluiden lisävaatimukset

Lain vaatimukset ovat koskeneet osaa pankkien digitaalisista palveluista jo aiemmin. Direktiivin myötä mukaan tulee uusia palveluita, jotka liittyvät kuluttajien maksupalveluihin, perusmaksutiliin, luottoihin, omaisuudenhoitoon ja sijoitusneuvontaan.

Pankkipalveluiden lisävaatimus liittyy kielen vaikeusasteeseen.  Vaatimus on, että palveluiden tarjoamista koskevien tietojen yhteydessä on käytetty kieltä siten, että sen vaikeusaste on enintään eurooppalaisen viitekehyksen B2-taso. B2-taso vastaa lukion pitkän kielen opiskelussa saavutettavaa kielitaidon tasoa.

Viestintä- ja audiovisuaalisten sisältöpalveluiden lisävaatimukset

Viestintäpalveluja ovat monien käytössä olevat pikaviestinpalvelut kuten WhatsApp ja Messenger. Audiovisuaalisilla sisältöpalveluilla tarkoitetaan taas televisiolähetyksiä tai tilausohjelmia tarjoavia palveluita. Näitä ovat esimerkiksi Netflixin kaltaiset suoratoistopalvelut.

Viestintäpalveluiden ja audiovisuaalisten sisältöpalveluiden on täytettävä yleiset esteettömyysvaatimukset. Vaatimuksiin kuuluu

  • menettelyt esteettömyysvaatimuksien täyttymisen varmistamiseen
  • palvelun ja palveluun liittyvien tuotteiden tietojen antaminen
  • tukipalveluiden esteettömyyteen ja apuvälineiden yhteensopivuuteen liittyvien tietojen esteetön viestiminen

Viestintäpalveluiden lisävaatimuksiin kuuluu vielä edellisten lisäksi:

  • reaaliaikainen tekstitysominaisuuden tarjoaminen puheviestinnän lisäksi
  • samanaikaisen reaaliaikaisen tekstin, äänen ja videon tarjoaminen, kun tarjolla on videokuvaa puheviestinnän lisäksi

Audiovisuaalisten sisältöpalveluiden lisävaatimuksiin kuuluvat:

  • saavutettavien sähköisten ohjelmaoppaiden tarjoaminen
  • esteettömyysominaisuuksien saatavuutta koskevien tietojen antaminen
  • esteettömyyspalveluiden laadukas välittäminen äänen ja videon kanssa niin, että käyttäjä voi hallita niiden esittämistä ja käyttöä

Viestintä- ja audiovisuaalisten sisältöpalveluiden vaatimusten noudattamista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Lue lisää vaatimuksista Traficomin sivuilta.

Saavutettavuusselosteen vaatimus koskee kaikkia

Yksi digipalvelulain vaatimuksista on, että palvelusta tulee löytyä saavutettavuusseloste, joka kuvaa palvelun saavutettavuuden tilaa. Uusien lain piiriin astuvien palveluiden pitää yleisen kuvauksen lisäksi kertoa palvelun käyttöön tarvittavista tuotteista sekä palvelukohtaisten lisävaatimusten toteutumisesta.

 

Lähteet ja lisätietoa

https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/digipalvelulain-vaatimukset/muutokset-digipalvelulakiin/

https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/digipalvelulain-vaatimukset/

https://www.traficom.fi/fi/traficom/esteettomyys/uudet-esteettomyysvaatimukset

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230179