Jos haluat enemmän tietoa verkkokaupan saavutettavuudesta ja esteettömyysdirektiivistä, tilaa Saavutettava verkkokauppa -uutiskirje! Kaikkia uutiskirjeiden kirjoituksia ei julkaista blogissa.
1. Tee pohjatyöt ja alustava suunnitelma
Esteettömyysdirektiivi ja verkkokaupan saavutettavuus on osalle vielä uusi asia. On eri asia tietää, että lakiuudistus on tulossa ja että palvelun pitää täyttää saavutettavuuskriteerejä kuin ymmärtää, mihin kaikkeen saavutettavuus vaikuttaa käytännössä.
Selvitä siis ensin perusteellisesti, mitä vaatimuksiin vastaaminen tarkoittaa teillä käytännössä eli miten laajoista muutoksista puhutaan. Tutustu lain sisältöön ja tunnista sieltä vaatimukset, joihin teidän pitää verkkokaupassanne vastata. Kirjoita itsellesi lista kaikista niistä osa-alueista verkkokaupassanne, joihin lainsäädäntö vaikuttaa. Eli esimerkiksi käyttöliittymän visuaalisuus ja käytettävyys, tekninen puoli eli koodi ja sisällöt. Kun projektin laajuus on selvä, tee alustava suunnitelma. Voit käyttää suunnitelman pohjana tämän listan seuraavia kohtia.
Suunnitelman ei tässä vaiheessa tarvitse olla kovin tarkka. Kunhan projektin ja vaatimusten pääpiirteet tulevat selvästi esille ja teillä on jotain, minkä kanssa lähteä liikkeelle. Ole kuitenkin niin tarkka kuin tässä kohdassa voit. Tee valistuneita arvauksia siitä, mitä tietyt osa-alueet laissa tarkoittavat käytännössä. Silloin saat paremman kuvan projektin laajuudesta.
2. Jaa vastuut ja hae johdon tuki
Saavutettavuus koskee verkkokaupan toteutusta kautta linjan, joten myös vastuut jakautuvat laajalle joukolle henkilöstöä. Kun tiedät, miten laajasta projektista on kyse ja mihin osa-alueisiin saavutettavuus vaikuttaa verkkokaupassa, mieti keitä asia koskee talon sisällä.
Jatka edellisessä vaiheessa tekemääsi listausta kirjaamalla eri osa-alueiden perään ne yksiköt, tiimit tai jopa henkilöt, jotka ovat vastuussa niistä. Tässä muutama esimerkki.
Sisällöntuotannosta vastaavat henkilöt voivat vaikuttaa asioihin, kuten
- kuvien tekstivastineet
- otsikkotasot
- tekstisisällön selkeys
- linkkien saavutettavuus.
Tekniset toteuttajat ja suunnittelijat puolestaan vastaavat asioista, jotka vaativat sivuston syvempään rakenteeseen puuttumista ja vaikuttavat sen ulkoasuun.
Tällaisia asioita ovat esimerkiksi:
- koodin semanttisuus
- responsiivisuus
- käyttöliittymän selkeys
- graafinen ilme.
Kerro henkilöstölle hyvissä ajoin, että muutoksia on tulossa ja että heidän työpanostaan vaaditaan. Tässä kohtaa voit vielä sanoa, että muutosten laajuus ja aikataulu tarkentuu myöhemmin. Ohjaa henkilöstöä hankkimaan osaamista ja etsimään tietoa siitä, miten saavutettavuus näkyy heidän vastuualueellaan. Heille kannattaa myös tarjota mahdollisuus hankkia osaamista järjestämällä koulutuksia eri aiheista. Saavutettavuudesta on myös paljon muuta hyötyä ja lisäarvoa – muistathan kertoa johdolle myös niistä!
Esittele aihe johdolle
Tämä lienee itsestäänselvyys, mutta projektin onnistuminen vaatii myös yrityksen johdon tukea. Esittele aihe ja sen laajuus johtajistolle mahdollisimman nopeasti alustavan suunnitelman valmistuttua.
Saavutettavuus ei ole GDPR:n kaltainen uudistus, jonka voi ottaa haltuun kerralla, vaan vaatii järjestelmällistä toimintatapojen muutosta. Se on hyvä kertoa päättäjille ja hakea myös virallista tukea projektille. Lain takia asia on pakko tehdä, mutta myös johdon pitää seisoa muutosten takana. Vaatiihan se teiltä kuitenkin ajallista ja rahallista panostusta.
3. Selvitä saavutettavuuden tila
Kun pohjatyö ja suunnittelu on tehty, on aika arvioida verkkokaupan saavutettavuuden nykytila. Nykytilan arvioiminen tarkoittaa käytännössä saavutettavuusauditointia, jossa palvelun saavutettavuutta testataan eri tavoin lain vaatimuksiin peilaten. Vaihtoehtoja tämän kohdan suorittamiseen on kolme:
Vaihtoehto 1. Opiskele saavutettavuutta ja suorita testaus itsenäisesti
Verkko on pullollaan (ilmaisiakin) materiaaleja, joiden avulla voit opiskella saavutettavuutta itsenäisesti. Itse opiskelemalla voit säästää hieman rahaa, mutta silloin joudutte sitoutumaan projektiin ajallisesti. Tämän toimintatavan isoin riski onkin runsas ajankäyttö, joka näkyy tietysti välillisesti myös rahallisina kustannuksina. Testaus vaatii paljon osaamista ja vaatimukset tulee ymmärtää erittäin hyvin. Saavutettavuuden laajuutta voi olla alkuun vaikea hahmottaa ja laadun varmistaminen voi olla vaikeaa, jos homman tekee täysin itsenäisesti.
Itseopiskelijan muistilista:
- Muista, että saavutettavuus vaatii koodareiltakin erikoistumista sekä erittäin hyvää saavutettavuuden tuntemusta.
- Automaattityökalut tunnistavat vain noin 10–20 prosenttia saavutettavuuspuutteista.
- Parhaatkaan maksulliset automaattityökalut löytävät alle puolet virheistä, joten manuaalinen testaus on joka tapauksessa pakollista.
- Testauksessa kriteerejä pitää pystyä soveltamaan ja esimerkiksi jotkin WCAG:n kohdat ovat vähintäänkin tulkinnanvaraisia.
Nämä asiat kannattaa tiedostaa etukäteen, kun miettii parasta toimintatapaa.
Vaihtoehto 2. Pyydä asiantuntijalta ensin korjausehdotukset
Tehokkain tapa päästä eteenpäin projektissa on pyytää asiantuntijalta korjausehdotukset jo ennen virallista auditointia. Silloin saatte korjattua suurimman osan virheistä heti kättelyssä ja palvelu täyttää lähtökohtaisesti enemmän vaatimuksia.
Vaikeinta tässä työvaiheessa on tunnistaa oikeasti ammattitaitoiset asiantuntijat. Varmista, että valitset kerralla osaavan tahon saavutettavuuden edistämiseen. Se säästää resursseja projektin edetessä. Ensisijaisesti kannattaa suosia toimijoita, joilla on suoraa erikoistumista saavutettavuuteen tai oma aiheeseen erikoistunut tiimi.
Vaihtoehto 3. Teetä saavutettavuusauditointi ammattilaisella
Voit myös siirtyä heti suoraan auditointiin. Ammattilaisen tekemä saavutettavuusauditointi on varmin tapa testata verkkokaupan saavutettavuus luotettavasti.
Saavutettavuuteen erikoistuneen asiantuntijan suorittamassa auditoinnissa verkkokauppa käydään läpi yksityiskohtaisesti eri laitteita, apuvälineitä ja selaimia käyttäen. Näin saat varmasti kattavan kuvan siitä, miten verkkokauppasi oikeasti toimii erilaisten käyttäjien näkökulmasta. Auditoinnin perusteella voitte tehdä myös ensimmäisen version lain vaatimasta saavutettavuusselosteesta. Seloste kuuluu monilla toimijoilla myös auditointipakettiin.
4. Korjaa auditoinnissa havaitut puutteet
Jos valitsit kohdassa 3. korjata virheitä jo ennen auditointia, voit hyödyntää näitä vinkkejä korjauksissa.
Kun korjauksia vaativat kohdat ovat selvillä, alkaa puutteiden korjaaminen. Saavutettavuusongelmia on eri tasoisia: osa puutteista laskee lievästi käytettävyyttä, kun taas osa voi tehdä palvelun käyttämisestä mahdotonta. Joidenkin ongelmien korjaaminen tapahtuu muutamassa minuutissa, kun taas jotkut vaativat laajaa uudelleensuunnittelua. Siksi virheitä kannattaa korjata suunnitelmallisesti.
Korjauslistan kärkeen kannattaa nostaa kriittiset ja nopeasti korjattavat puutteet. Viimeiseksi kannattaa jättää puutteet, joiden korjaukset vaativat paljon aikaa, mutta jotka eivät ole niin välttämättömiä sujuvan käyttökokemuksen kannalta. Näin varmistat, että verkkokauppasi oleellisimmat ongelmat on korjattu mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi auditointiraportista saat suoraan tiedon ongelmista sekä ehdotukset virheen korjaamiseen.
5. Auditoi verkkokauppa ja päivitä saavutettavuusseloste
Tämä kohta voi tuntua toistolta, mutta ei ole sitä.
Jos valitsit kohdassa 3. korjata ensin puutteita, on aika auditoida palvelu ja selvittää sen saavutettavuuden tila. Jos tilaat korjausehdotukset ja auditoinnin samalta toimijalta, saat auditoinnin todennäköisesti edullisemmin, koska palvelu on tullut asiantuntijoille jo tutuksi. Tämä tapa varmistaa myös laadukkaimman lopputuloksen.
Jos taas valitsit kohdassa 3. auditoida palvelun suoraan, on jonkinasteinen tarkastus myös paikallaan. Varsinkin jos olet korjannut sen perusteella verkkokauppaa. Testaa korjatut ominaisuudet ja varmista, että ne ovat varmasti saavutettavat. Sen jälkeen voitte pyyhkiä korjatut virheet pois saavutettavuusselosteeltanne. Päivitä siis seloste vielä uudelleen.
6. Julkaise saavutettavuusseloste
Nyt voit julkaista palvelun saavutettavuusselosteen. Selosteella pitää ilmetä kaikki saavutettavuuspuutteet, joita palvelusta löytyy. Tarjoa selosteen yhteydessä myös palautekanava, jossa käyttäjät voivat ilmoittaa saavutettavuuspuutteista.
Muista, että saavutettavuusseloste on ensisijaisesti käyttäjiä varten. Sen avulla käyttäjä voi tutustua palveluun etukäteen, tutustua siellä oleviin virheisiin ja osaa varautua mahdollisiin puutteisiin palvelua käyttäessään. Muista pitää seloste ajan tasalla myös tämän vaiheen jälkeen!
7. Ylläpidä saavutettavuutta ja jatka korjauksia
Jos saavutettavuusselosteeseen jäi vielä puutteita, korjaa puutteet ja laadi suunnitelma saavutettavuuden ylläpitämiseen.
- Huomioi saavutettavuus kaikessa tulevassa kehityksessä ja muutostöissä.
- Varmista, että ratkaisujen suunnittelijat ymmärtävät saavutettavuudesta.
- Testaa palvelua ja tehtyjä muutoksia säännöllisesti
- Pidä huolta henkilöstösi osaamisesta.
Tässä tekstissä olemme käsitelleet vain siirtymää kohti saavutettavaa verkkokauppaa. Siirtymän jälkeen saavutettavuustyö jatkuu ja vaatii aktiivista kehittämistä. Siksi saavutettavuus tulee ottaa osaksi verkkokaupan suunnitelmallista kehitystyötä. Siitä se etenee pala kerrallaan.