Tuotteen ulkonäkö vaikuttaa usein kuluttajan ostopäätökseen. Siksi tuotekuvilla on iso merkitys verkkokaupoissa. Alt-tekstit puolestaan ovat olennaisia yhdenvertaisen ostokokemuksen luomisessa. Tämä kirjoitus on osa Saavutettava verkkokauppa -uutiskirjeemme sisältöä.

Tilaa Saavutettava verkkokauppa -uutiskirje sähköpostiisi, jos haluat eturivin paikat saavutettavan verkkokaupan vinkkeihin!

Alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti välittää kuvan olennaisimman informaation sanallisesti avustavan teknologian käyttäjille. Ilman alt-tekstiä esimerkiksi näkövammainen käyttäjä ei välttämättä saa tietää tarpeeksi paljon tuotteen ulkonäöstä, muodosta tai muista ostopäätökseen vaikuttavista yksityiskohdista.

Jos alt-tekstit ovat sinulle vieras asia, tutustu ensin näihin kirjoittamiimme blogiteksteihin:

Esteettömyysdirektiivi vaatii alt-tekstejä

Esteettömyysdirektiivi ja verkkokauppoja koskeva lainsäädäntö ei määrittele kovin tarkasti, miten tuotekuvien alt-tekstit pitäisi toteuttaa. Vaihtoehtoja on monia ja niitä käsittelemme seuraavassa uutiskirjeessä.

Nämä asiat tiedämme kuitenkin varmasti:

  1. Laki vaatii alt-tekstejä.
  2. Tuotteen ulkonäköä olisi hyvä kuvailla jollain tasolla tuotesivulla.
    • Soveltamisen tapoja on monia.
  3. Alt-tekstin pitäisi olla mahdollisimman lyhyt.
    • Alt-tekstissä ei voi navigoida, vaan käyttäjän pitää kuunnella se kokonaisuudessaan.
    • Liian pitkät alt-tekstit heikentävät ruudunlukijakäyttäjän käyttäjäkokemusta.

Tuotekuvien alt-tekstit ovat lähes aina yleisiä kuvauksia, eikä niiden tarvitse kytkeytyä asiayhteyteen – toisin kuin muiden kuvien alt-tekstien. Kuvituksellisempiakin tuotekuvia toki löytyy ja silloin asiayhteys voi olla tärkeä kertoa altissa.

Alt-tekstien monet hyödyt

Yksi alt-tekstin tärkeyttä perusteleva näkökulma on ajatella niitä tuotelistauksen näkökulmasta. Tuotelistauksessa erityisesti tuotteen ulkonäkö vaikuttaa siihen, haluaako kuluttaja ylipäätään avata tuotesivun. Jos tuote on kuvailtu vain tuotesivulla, joutuu avustavan teknologian käyttäjä avaamaan tuotesivun saadakseen tietoa tuotteen ulkonäöstä. Tästä lisää seuraavassa kirjeessä.

Alt-tekstit edistävät myös verkkokaupan hakukoneoptimointia. On todennäköisempää, että hakukone ehdottaa valkoista t-paitaa sellaista etsivälle kuluttajalle, jos alt-tekstissä mainitaan tuotteen väri ja luonne.

Tuotesivun teksti vaikuttaa alt-tekstin sisältöön

Tuotekuvien alt-teksteistä ei voida puhua ilman, että käsitellään tuotesivun tekstejä. Tuotesivun teksteillä viittaamme tuotetietoihin ja tuotekuvauksiin. Koska haluamme, että alt-tekstit olisivat mahdollisimman tiiviitä, ovat laadukkaat tuotesivun tekstit erityisen tärkeitä.

Alt-teksteissä ei tarvitse tai kannata toistaa tietoa, joka välittyy sivun muussa sisällössä. Ja koska haluamme, että alt-tekstit olisivat mahdollisimman tiiviitä, on laadukkailla tuotesivun teksteillä yhä isompi merkitys.

Tuotesivulla käyttäjä saa suurimman osan lopulliseen ostopäätökseen vaikuttavista tiedoista.

Hyvä tuotekuvaus kuvailee tarkasti tuotteen

  • ulkonäköä
  • materiaaleja
  • ominaisuuksia
  • käyttötarkoituksia.

Usein tuotetta on hyvä kuvailla myös tuotetekstissä. Silloin alt-tekstin merkitys pienenee. Kuvailun avulla myös näkevät käyttäjät osaavat kiinnittää huomiota oikeisiin yksityiskohtiin kuvaa katsoessaan. Hyvästä kuvailusta on siis hyötyä kaikille kuluttajille.

Yleensä alt-tekstissä ei tarvitse tai kannata toistaa tietoa, joka välittyy sivun muussa sisällössä. Verkkokaupoissa pieni toisto voi kuitenkin olla hyödyllistä, jos tuotteen kuvailu on syvällä tuotesivun sisällöissä. Muuten näkövammainen käyttäjä joutuisi selaamaan suuren määrän sisältöä päästäkseen kuulemaan tuotteen ulkonäöstä.

Huomioi apuvälineiden käyttäjät tuotelistauksessa

Tuotteiden selaaminen ruudunlukijalla tai muulla apuvälineellä on varsin erilaista kuin näkevänä käyttäjänä. Kiinnitä siis huomiota siihen, mitä tietoa käyttäjälle annetaan tuotelistauksessa ohjelmallisesti.

Toteutustapoja on monia, mutta yleinen kompastuskivi on se, että ruudunlukija lukee samat tiedot useita kertoja peräkkäin käyttäjälle. Esimerkiksi tuotteen nimi voi pahimmillaan toistua jopa neljä kertaa putkeen ja hankaloittaa apuvälinekäyttäjän liikkumista palvelussa. Mieti, mitä tietoa käyttäjä tarvitsee tuotelistauksessa. Milloin hän saa kaiken olennaisen tiedon ja voi sitten päättää, haluaako siirtyä tuotesivulle?

Tuotekortin ohjelmalliseen lukemisjärjestykseen kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota. Järjestys on näkövammaiselle ruudunlukijakäyttäjälle useimmiten looginen, kun tuotteen nimi luetaan ensin ja sitten tuotekuvan alt-teksti. Visuaalisesti järjestys on usein toinen, eli kuva sijaitsee ennen tuotteen nimeä.

Tekoäly tuotekuvien alt-tekstien ratkaisijana

Hyvät tekoälygeneraattorit kirjoittavat jo todella hyviä alt-tekstejä. Niin hyviä, ettei ihmisen kannata kirjoittaa niitä manuaalisesti. Tekoälyn avulla voidaan luoda paljon alt-tekstejä helposti ja nopeasti, mikä säästää aikaa ja rahaa.

Tekoäly toimii hyvin erityisesti tuotekuvien alt-teksteissä, koska niissä riittää usein lyhyt yleiskuvaus tuotteen ulkonäöstä. Alt-tekstejä ei voida kuitenkaan ulkoistaa tekoälylle varauksetta, vaan ihmisen tulee aina tarkistaa tekstit!

Kiinnostaako aihe syvällisemmin?
Tilaa uutiskirje ja pääset perehtymään syvällisemmin esimerkiksi tuotekuvien alt-tekstien toteutustapoihin.