Laki vaatii kesäkuun 2025 lopusta lähtien saavutettavuutta yhä suuremmalta joukolta digitaalisia palveluita ja palveluntarjoajia. Aluksi lainsäädäntö vaati julkisia toimijoita ja viranomaisia sekä joitain yksityisen sektorin yrityksiä täyttämään saavutettavuusvaatimukset. Nyt digipalvelulaki laajenee ja mukaan tulee entistä enemmän yksityisiä yrityksiä, kuten kuluttajille suunnatut verkkokaupat. Mihin saavutettavuus ulottaa lonkeronsa tämän jälkeen? Tässä oma arvioni, johon lukija saa suhtautua parhaaksi näkemällään tavalla.

Saavutettavuuden toteuttaminen on vastuullista ja yksi sosiaalisen vastuun osa-alue. Näin ollen osa vastuullisuudesta ja imagostaan huolen pitävistä yrityksistä ottaa saavutettavuuden osaksi vastuullisuustoimenpiteitään. Samalla aletaan pikkuhiljaa tunnistamaan, että on järkevää ja tarpeellista mahdollistaa kaikkien asiakkaiden digitaalisten palveluiden käyttäminen. Kyse on pitkälti aiheen tunnettuudesta ja sen vaikutusten todellisesta ymmärtämisestä.

Saavutettavuuden huomiotta jättämisestä tulee joissain tilanteissa myös kilpailuhaitta. Haitaksi se muodostuu silloin, jos itse ei toteuta saavutettavuutta ja kilpailijat sitä toteuttavat. Sen puute voi kaventaa asiakaskuntaa ja haitata mielikuvaa yrityksestä.

Keino laadun lisäämiseen

Tiedän jo nyt teollisuudesta toimijoita, jotka huomioivat saavutettavuuden eri osa-alueita koneiden ja laitteiden ohjaamisessa. Motiivina on näiden laitteiden ja jopa kokonaisten tehtaiden helpompi ja tehokkaampi käyttö. Samalla saavutettavuus näyttäytyy yhä enemmän käytettävyytenä ja hyvänä käyttäjäkokemuksena. Rajat hämärtyvät, ja niin pitääkin.

Myös B2B-puolen verkkokappojen tuottajilta kuulee jo hyvää pohdintaa siitä, miten siellä käyttäjäkokemus on monesti jäänyt muiden asioiden jalkoihin. Saavutettavuus, tai ainakin jotkin sen osa-alueet, levittäytyvät varmasti B2B-verkkokappoihin kuluttajille suunnattujen verkkokauppojen ohessa.

Saavutettavuuden laajenemista auttaa se, että digitaalisia palveluita tarjoavat yritykset ottavat yhä enemmän saavutettavuutta huomioon ilman erillistä pyyntöä. Myös alustojen kehittäjät tarjoavat yhä enemmän ominaisuuksia, jotka tukevat saavutettavuuden toteuttamista. Tämä trendi on jo käynnissä ja uskon perustason saavutettavuuden olevan pian arkipäivää verkkosivuissa ja -kaupoissa siinä, missä responsiivisuuskin. Ei ole kauaa, kun mobiilioptimoinnista piti vielä maksaa extraa.

Ominaisuudeksi muiden joukkoon

Kuten kaikessa muussakin, hinta on saavutettavuuden toteuttamisessa isossa roolissa. Jos saavutettavan palvelun tuottaminen ei maksa yritykselle ekstraa, ainakaan merkittävästi, valitsee valtaosa varmasti saavutettavan palvelun yritykselleen.

Eli verkkosivuissa ja verkkokaupoissa saavutettavuudesta tulee yksi ominaisuus muiden joukossa. Eikä siihen mene kauaa, näin oletan. Tosin erään saavutettavuuspalveluita tarjoavan yrityksen toimitusjohtaja uumoili samaa kehitystä jo useita vuosia sitten, eikä vieläkään olla ihan siinä. Mutta suunta on oikea ja aika on pikkuhiljaa kypsä.

Alan osaajia ja aiheesta kiinnostuneita alkaa olemaan paljon. Saavutettavuuden ymmärtämistä ja perusosaamista tullaankin vaatimaan yhä suuremmalta joukolta ihmisiä. Enää ei riitä, että yrityksellä tai toimijalla on yksi ihminen, joka asiasta vastaa ja siitä jotain ymmärtää. Saavutettavuudesta tulee myös suunnittelun ja kehityksen yksi perusosa-alue. Siksi se pitäisi huomioida myös koulutuksessa niin oppilaitoksissa kuin yrityksissäkin entistä vahvemmin.

Kehityksestä huolimatta täydellistä maailmaa on turha odottaa tässäkään. Tehtävää on vielä paljon.