Esteettömyys­direktiivi

Esteettömyysdirektiivi on Euroopan unionin direktiivi, joka parantaa erityisesti vammaisten ihmisten oikeuksia. Esteettömyysdirektiivin myötä Suomen digipalvelulaki koskee entistä laajemmin myös yksityistä sektoria. Laki vaatii, että sen piiriin kuuluvat tuotteet ja palvelut ovat saavutettavia. Tutustu esteettömyysdirektiivin tällä sivulla.

Haluatko ostaa saavutettavuuspalveluja ja vertailla toimijoita fiksusti? Tutustu saavutettavuuspalvelujen ostajan oppaaseemme!

Lataa ostajan opas

Millainen on saavutettava palvelu?

Saavutettava palvelu on esteetön, eli kaikki ihmiset pystyvät käyttämään sitä taustastaan ja digitaidoistaan riippumatta. Jos et ole huomioinut saavutettavuutta esimerkiksi verkkokaupassasi, saatat sulkea osan potentiaalisista asiakkaistasi kaupan ulkopuolelle. Se on sama kuin sulkisit kivijalkakaupassa oven joiltain asiakkailta, etkä päästäisi heitä sisään tekemään ostoksia.

Saavutettavuutta tarvitsee yli miljoona ihmistä Suomessa, joten mistään pienestä ryhmästä ei ole kyse.

Tuttua juttua? Siirry suoraan tutustumaan markkinoiden parhaaseen saavutettavuusauditointiin!

Tutustu auditointiimme
Kaksi ikäihmistä istuu kannettavan tietokoneen ääressä ja katsoo näytöllä näkyviä ostoskärryjä.

Tutustu esteettömyysdirektiiviin

Ketä esteettömyysdirektiivi koskee?

Esteettömyysdirektiivi koskee kuluttajille palveluitaan tarjoavia toimijoita ja heidän direktiivin piiriin kuuluvia palveluitaan. Voit tarkistaa palvelut tarkemmin

Laki ei kuitenkaan koske mikroyrityksiä. Toisin sanoen laki koskee teitä, jos

  • palveluksessanne on yli 10 työntekijää ja
  • vuosittainen liikevaihtonne on vähintään 2 miljoonaa euroa tai
  • vuosittainen taseen loppusumma on vähintään 2 miljoonaa euroa.

Huomaa, että mikroyrityksen määritelmä tarkoittaa koko y-tunnusta, ei vain direktiivin piiriin kuuluvan palvelun kokoa!

Voit lukea lisää esteettömyysdirektiivin soveltamisalasta Traficomin verkkosivuilta.

Mitä tuotteita ja palveluita estettömyysdirektiivi koskee?

Esteettömyysdirektiivin vaatimukset koskevat kuluttajille suunnattuja tuotteita ja palveluita.

Esteettömyysdirektiivi koskee esimerkiksi:

  • kuluttajakäyttöisiä tietokoneiden käyttöjärjestelmiä
  • maksupäätteitä
  • pankkiautomaatteja
  • lippuautomaatteja
  • lähtöselvitysautomaatteja
  • älypuhelimia
  • interaktiivisia itsepalvelupäätteitä, jotka eivät ole kulkuneuvojen kiinteitä osia
  • sähköisiä lukulaitteita
  • pankkipalveluita
  • tietoliikenne- ja viestintäpalveluita
  • kuluttajille myyviä verkkokauppoja
  • hätänumeroon (112) soittamista
  • rakennettua ympäristöä
  • julkisia hankintoja.

Tutustu direktiivin soveltamisalaan tarkemmin suoraan esteettömyysdirektiivistä. 

Mitä esteettömyysdirektiivi tarkoittaa käytännössä?

Jos kuulut esteettömyysdirektiivin piiriin, sinua koskee itse asiassa digipalvelulaki. Lain mukaan palvelun täytyy olla saavutettava eli kaikkien käyttäjien käytettävissä.

Palvelun tulee täyttää seuraavat kriteerit:

  • WCAG 2.1 ohjeistuksen A- ja AA-tasot
  • EN 301 549:n lisävaatimukset (esimerkiksi mobiilisovelluksille)
  • Palvelussa täytyy olla saavutettavuusseloste
  • Palvelusta täytyy löytyä kanava saavutettavuuspalautteille
  • Palvelun saavutettavuuden tila täytyy ilmoittaa valvovalle viranomaiselle
  • Palvelukohtaiset lisävaatimukset. 

Milloin esteettömyysdirektiivi tulee voimaan?

Direktiivi julkaistiin vuonna 17.4.2019 ja sen vaatimukset astuivat voimaan Suomen lainsäädännössä 1.2.2023. Esteettömyysdirektiivin siirtymäaika umpeutui 28.6.2025, jonka jälkeen kaikkien direktiivin piiriin kuuluvien palveluiden tulee olla saavutettavia.

Voiko esteettömyysdirektiivin vaatimuksilta välttyä?

Suomessa laista voi poiketa ainoastaan kattavilla ja vakavilla perusteilla. Esteettömyysdirektiivin vaatimuksista voi poiketa vain, jos saavutettavuus

  • aiheuttaisi niin sanotun kohtuuttoman rasitteen tai
  • muuttaisi palvelun luonnetta perusteellisella tasolla.

Näihin poikkeuksiin voi vedota ainoastaan vakavissa tilanteissa ja toimijan täytyy dokumentoida siihen johtaneet syyt tarkasti.

Kohtuuton rasite täytyy esimerkiksi perustella kattavilla taloudellisilla laskelmilla useiden vuosien aikajänteellä. Palvelun perustavanlaatuinen muutos taas tarkoittaisi koko palvelun olemassaolon ja luonteen muuttumista tai vaarantumista. Tämäkin täytyy pystyä perustelemaan kirjallisesti.

Jos viranomainen havaitsee puutteita arvioinnissa, täytyy havaitut puutteet korjata tiettyyn aikaan mennessä. Voitte myös joutua arvioimaan tilanteen uudelleen tietyn ajan kuluessa. Arviointi täytyy tehdä joka tapauksessa uudelleen, kun palveluun tehdään muutoksia ja vähintään viiden vuoden välein.

Mitä tapahtuu, jos esteettömyysdirektiiviä ei noudata?

Suurin ero esteettömyysdirektiivin toteuttamisessa eri maiden välillä on sanktioissa. Jos palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia 28.5.2025 jälkeen, seurauksena voi olla esimerkiksi:

  • varoitus tai huomautus
  • velvoite tehdä palveluun parannuksia tietyssä määräajassa
  • taloudelliset sanktiot
    • esimerkiksi Ruotsissa toimija voi saada päiväsakkoja niin kauan, että palvelu on korjattu.

Pahimmillaan palvelu voidaan poistaa markkinoilta, kunnes se täyttää vaatimukset. Tämänhetkisen tiedon mukaan sama palvelu voi altistua sanktioille jokaisessa jäsenvaltiossa erikseen, jos palvelu on saatavilla useampien EU-maiden markkinoilla.

Kannattaa siis tutustua maakohtaisiin lisävaatimuksiin sekä sanktioihin etukäteen!

Miten verkkokauppa määritellään esteettömyysdirektiivissä?

Verkkokaupaksi katsotaan esteettömyysdirektiivissä palvelut, joissa kuluttaja voi tehdä etänä sopimuksia palvelujen tai tuotteiden hankkimisesta. Palvelussa ei siis tarvitse suorittaa maksua, että se lasketaan verkkokaupaksi.

Esimerkiksi kuluttajille suunnatut ajanvarauspalvelut lasketaan verkkokaupaksi esteettömyysdirektiivissä.

Koskeeko esteettömyysdirektiivi B2B-palveluja?

Esteettömyysdirektiivi ei koske yritysten välisiä palveluita, mutta määritelmän kanssa kannattaa olla tarkkana! Jotkut B2B-palvelut ovat myös kuluttajien ostettavissa, jolloin ne kuuluvat esteettömyysdirektiivin piiriin.

3 yllättävää hyötyä esteettömyysdirektiivistä

1. Saat lisää asiakkaita

Saavutettavuus avaa ovet digitaalisiin palveluihin yli miljoonalle kuluttajalle Suomessa. Jos se ei herätä bisnesvaistoasi, kurkkaa näitä lukuja:

  • 83 % käyttäjistä, joilla on saavutettavuuteen liittyviä tarpeita, käyttäisivät enemmän rahaa, jos palvelut olisivat saavutettavampia.
  • 89 % organisaatioista pitää digitaalista saavutettavuutta kilpailuetuna.
  • 75 % organisaatioista raportoi, että saavutettavuus lisäsi liikevaihtoa.

Liiketoimintasi kiittää, kun poistat palvelusi käyttämisen esteitä.

2. Parempi brändi

Saavutettavuuden avulla

  • näytätte brändiltänne eri kanavissa ja sisällöissä
  • kuulostatte yhtenäiseltä
  • eri yksiköt työskentelevät samoilla tavoilla
  • työskentelynne tehostuu.

Saavutettavuus pakottaa ajattelemaan arjen toimintatapoja uudelleen, tekemään parempia valintoja ja kompromisseja. Kaikki tämä palvelee brändiänne ja mikä parasta — se tapahtuu usein huomaamatta.

Kirkkaampi brändi on iloinen sivutuote siitä, kun saavutettavuutta kehitetään pakkoa pidemmälle.

3. Erotut hakukoneissa

Saavutettavuuden on todettu parantavan hakukoneoptimointia eli SEOa. Mihin tämä perustuu?

  • Saavutettavuuden avulla sisältö tulee näkyväksi avustavalle teknologialle, kuten ruudunlukijoille.
  • Myös algoritmit ovat teknologiaa, eli samat toimenpiteet lisäävät myös algoritmien tietoa sisällöistänne.
  • Mitä enemmän algoritmit tietävät sisällöstänne, sen paremmin ne osaavat suositella niitä.

Käy järkeen, eikö vain?

Lähikuva nauravasta naishenkilöstä, jolla on suurennuslasi toisen silmän edessä.

Apua ongelmatilanteisiin

En tiedä kuulummeko esteettömyysdirektiivin piiriin

Esteettömyysdirektiivin piiriin kuuluvat palvelut ovat käytännössä digipalvelulain alaisia. Kuulutte todennäköisesti digipalvelulain piiriin, jos

  • tarjoatte palveluita kuluttajille EU:n markkinoilla
  • olette julkinen toimija
  • teitä koskee hankintalaki
  • teitä koskee kuluttajansuojalaki.

Jos tämä ei auttanut, voit ottaa meihin yhteyttä. Selvitämme tilanteen puolestanne!

Miten palvelusta tehdään saavutettava?

Yksinkertaistettuna prosessi etenee seuraavasti:

  1. Teetä palvelulle saavutettavuusauditointi, jossa ammattilainen arvioi palvelun saavutettavuuden.
  2. Korjaa auditoinnissa havaitut puutteet. Kun puutteet on korjattu, palvelu on lain vaatimusten mukainen.
  3. Ylläpidä saavutettavuutta. Saavutettavuus ei ole kertaluonteinen korjaus vaan vaatii ylläpitoa ja kehittämistä.

Lataa saavutettavuuspalvelujen ostajan opas

Saavutettavuuspalveluja pitää osata ostaa, jos haluaa säästää rahaa ja päästä parhaaseen lopputulokseen. Täytä lomake ja lataa ostajan opas, niin matka kohti parempia valintoja alkaa.

    Asiantuntijamme tukenasi saavutettavuudessa

    Se paras saavutettavuus­auditointi

    Auditointi on ensimmäinen askel lain vaatimusten täyttämiseen. Auditointimme on markkinoiden laadukkain ja voi säästää jopa kaksi päivää aikaasi. Koko rahan arvoinen paketti!

    Saavutettavuus­koulutukset

    Osaaminen varmistaa palvelusi saavutettavuuden myös tulevaisuudessa. Varmista saavutettavampi tulevaisuus tasokkailla koulutuksillamme. Kestosuosikkeja ovat saavutettavat tiedostot, motivointi saavutettavuuteen sekä selkeä kieli..

    Selko­kieli ja selkeä kieli

    Selkokieli tai selkeä kieli on bränditeko, jolla erotut eduksesi informaatiotulvassa. Tee ekoteko asiakkaidesi aivoille ja selkeytä palveluasi – asiantuntijamme auttaa alkuun.