Myytti 1. Saavutettavuus on vain näkövammaisia varten
Klassisimpia ennakko-oletuksia saavutettavuudesta on, että sitä tehdään vain näkövammaisia käyttäjiä varten. Näkövammaisia käytetään usein esimerkkinä, koska heidän asemaansa eläytymällä on helppoa havaita, miten suuri vaikutus saavutettavuudella voi olla. Esimerkin yleisyydestä huolimatta tämä väite on myytti!
Saavutettavuutta tehdään kaikkia käyttäjiä varten, vaikka eniten siitä hyötyvätkin tietyt käyttäjäryhmät. Noin 16 prosentille väestöstä se on välttämättömyys ja kaikille muille avain parempaan käyttäjäkokemukseen.
Näkövammaisten tapaan saavutettavuus hyödyttää erityisesti esimerkiksi
- kuulovammaisia
- ikäihmisiä
- lapsia
- vieraskielisiä
- neuromoninaisia ihmisiä (esimerkiksi lukihäiriö tai ADHD).
Lisäksi kaikki meistä käyttää digitaalisia palveluja joskus epäidyllisissä olosuhteissa, mikä tekee meistäkin ajoittain saavutettavuuden tarvitsijoita. Esimerkiksi väsymys, stressi, meluinen ympäristö tai toinen käsi varattuna saavutettavuus tulee lähemmäksi kuin uskommekaan.
Myytti 2. Saavutettavuutta tarvitsevat ihmiset eivät käytä tiettyjä palveluja
Tähän ennakkoluuloon törmäämme valitettavan usein. Jotkut olettavat, että saavutettavuutta tarvitsevat ihmiset eivät esimerkiksi tee ostoksia verkkokaupoissa tai osallistu verkossa tietyn tyyppiseen toimintaan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Saavutettavuutta tarvitsevat ihmiset käyttävät palveluita yhtä moninaisesti kuin muutkin. Siis myös palveluita, joita heidän ei välttämättä olettaisi käyttävän. Esimerkiksi näkövammainen voi ostaa auton tai kuulovammainen voi ostaa kaiuttimet. Kun emme voi tietää, ei kannata ketään sulkea pois palvelusta. Murretaan siis tämäkin myytti!
Level Accessin vuonna 2024 teettämän kyselyn mukaan jopa 75 % organisaatioista raportoi, että saavutettavuus lisäsi liikevaihtoa. Tutkimusten mukaan jopa 83 % käyttäjistä, joilla on saavutettavuuteen liittyviä tarpeita, käyttäisi enemmän rahaa, jos palvelut olisivat saavutettavampia.
Myytti 3. Saavutettavuus on kallista
Saavutettavuus voi olla kallista, mutta sen ei tarvitse olla sitä. Kaikki riippuu siitä, missä vaiheessa se otetaan mukaan palvelun kehitykseen. Jos saavutettavuus otetaan mukaan projektissa alusta asti, lisäkustannuksia syntyy vain silloin, kun tekijät opettelevat saavutettavuutta.
Tekijöiden kouluttaminen vaatii pienen investoinnin alussa, aivan kuin mikä tahansa muukin asia. Se maksaa kuitenkin itsensä takaisin usealla tavalla:
- Saavutettavuus avaa palvelun uusille käyttäjäryhmille.
- Saavutettavilla verkkosivuilla on parempi hakukonenäkyvyys.
- Toteuttamalla palvelun saavutettavasti brändi viestii arvoistaan teoilla, ei vain puheilla.
- Saavutettavuus on sekä hyvää markkinointia että asiakaspalvelua.
Myytti 4. Saavutettava palvelu on tylsä
Jotkut luulevat, että saavutettavuus tarkoittaa tylsiä ja jopa rumia tuotoksia. Kumotaan tämä myytti heti! Saavutettavuus ei sulje pois luovuutta, kekseliäisyyttä tai huumoria. Kun seikkailet verkkosivuillamme, löydät varmasti kieli poskessa kirjoitettua sisältöä tai kekseliäitä ratkaisuja.
Saavutettavuuden ei tarvitse olla suunnittelua rajoittava tekijä, jos sen ei anna olla sellainen. Sen huomioiminen auttaa suunnittelijoita löytämään ratkaisuja, jotka ovat käyttäjäystävällisempiä, yksinkertaisempia ja inklusiivisempia. Kaikista tyylikkäintä on ratkaisu, jossa käyttäjiä huomioidaan ja asioimisesta on tehty mahdollisimman sujuvaa.
Myytti 5. Saavutettavuuden huomiointi hankaloittaa kehittäjien työtä
Eräs saavutettavuuden ennakkoluulo on, että saavutettavuuden huomioiminen tekee palveluiden kehittämisestä hankalampaa ja hitaampaa. Jälkikäteen korjaaminen saattaa kyllä olla työlästä, mutta pitkäjänteinen saavutettavuuskeskeinen tekeminen voi jopa sujuvoittaa palvelun kehitystä. Ai miksi? Tässä yksi esimerkki.
Saavutettavuuden näkökulmasta koodissa kannattaa käyttää elementtejä, joissa saavutettavuus on sisäänrakennettuna. Sellaisia ovat verkkosivuympäristössä semanttiset elementit tai mobiilialustoilla järjestelmän natiivikomponentit. Natiivien elementtien käyttö tekee koodista yleensä myös teknisesti oikeaoppista, rakenteeltaan selkeää ja helposti muokattavaa. Se helpottaa koodin työstämistä tulevaisuudessa ja myös muiden kehittäjien on helpompaa ymmärtää sitä. Kaikki tämä helpottaa työskentelyä.
Myytti 6. Saavutettavuus on pelkästään koodarin hommaa
Viimeinen käsiteltävä myytti on, että saavutettavuus olisi vain palvelun kehittäjien vastuulla. Totuus on, että itse asiassa lähes jokainen organisaation sisällä pystyy vaikuttamaan saavutettavuuteen. Saavutettavuus onkin yksiä konkreettisimmista vastuullisuusteoista, koska se koskettaa jossain määrin jokaisen arkea.
Palvelun lopullisessa saavutettavuudessa koodarin vastuulla on pohjatyö yhdessä suunnittelijoiden kanssa. Kuitenkin osaamaton sisällöntuottaja voi tehdä hallaa saavutettavuudelle, vaikka koodi olisi kuinka saavutettavaa. Saavutettavuus täytyykin huomioida aina, kun työstää julkisesti kaikkien saataville tulevia materiaaleja tai esityksiä.
Toisin sanoen saavutettavuus liittyy
- verkkosivuihin ja sovelluksiin (myös sisällöntuotantoon)
- sosiaalisen median sisältöihin
- artikkeleihin ja blogiteksteihin
- digitaalisesti julkaistaviin tiedostoihin.
Voit siis huomioida saavutettavuuden aina, jos tuotat mitä tahansa tekstiä, kuvia, videoita tai ääniesityksiä. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota myös etätapaamisissa.