Suppeampi paketti sinulle, joka haluat täyttää lain vaatimukset.
10-14 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).
Ylistetty auditointimme on asiantuntijan toteuttama syvä tekninen arviointi palvelun saavutettavuudesta. Asiantuntija käy auditoitavan alueen läpi manuaalisesti ja arvioi, kuinka hyvin se vastaa WCAG (Web Content Acessibility Guidelines) 2.2 -ohjeistuksen A- ja AA -tasojen onnistumiskriteereihin. Tarjoamme myös tarvittaessa AAA-tasoon sekä muita saavutettavuuta ja käytettävyyttä parantavia ehdotuksia.
Tarkastelemme palvelun saavutettavuutta monin eri keinoin
Auditoinnista saat kattavan raportin, josta saat tietää palvelun saavutettavuuspuutteet sekä konkreettisia ehdotuksia niiden korjaamiseen. Saavutettavuusseloste kuuluu aina auditointiimme.
Selko Digitalin saavutettavuusuditoinnin avulla
”Selko Digitalin auditointiraportti oli selkein ja korjausehdotukset käytännönläheisimmät, mitä olen koskaan nähnyt. Lisäksi auditoinnin purkupalaveri oli hyödyllisin ja informatiivisin muihin vastaaviin verrattuna.”
Tässä on kolme esimerkkipakettia auditoinnista eri kokoisiin digitaalisiin palveluihin ja tarpeisiin. Oikean kokoinen auditointi on yleensä kuitenkin jotain näiden väliltä! Jos oikea paketti mietityttää, kysy meiltä. Ammattilaisemme auttavat mielellään!
Kaikki auditointipakettimme sisältävät
Suppeampi paketti sinulle, joka haluat täyttää lain vaatimukset.
10-14 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).
Paketti sinulle, joka haluat tietää, onko palvelusi oikeasti saavutettava.
20-26 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).
Ihanteellinen paketti sinulle, jolla on laajempi sivusto ja joka haluat tietää enemmän.
30-35 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).
Hinta riippuu palvelun laajuudesta ja jokainen palvelu arvioidaan erikseen.
Aloitustapaamisessa käymme läpi auditoinnin
työnkulun, laajuuden ja tarkemman aikataulun.
Tämä on projektin tärkein osa!
Auditointiprosessimme on kaksiosainen.
Ensin palvelun auditoi kaksi asiantuntijaa, joista toinen on näkövammainen testaaja.
Sen jälkeen senior-tason asiantuntija käy koko palvelun läpi ja tarkistaa tulokset.
Tuloksena on markkinoiden laadukkain auditointiraportti.
Käymme raportin läpi yhteisessä tapaamisessa.
Tapaamiseen ovat tervetulleita kaikki
palvelun kehittäjistä ja omistajista ylläpitäjiin.
Teemme auditoinnin pohjalta saavutettavuusselosteen
ja toimitamme sen asiakkaalle.
"Auditoinnin raportti oli erittäin perinpohjainen, mutta kuitenkin selkeä. Puutteet korjausehdotuksineen oli tehty niin, että niistä pystyy helposti jatkamaan Jira-tikettejä. Erityistä plussaa myös priorisointijärjestyksestä. Tämä tulee helpottamaan meidän työtämme huomattavasti."
Tavallisesti auditoinnissa palvelun toimintaa peilataan WCAG 2.1 (me teemme version 2.2) -ohjeistuksen A- ja AA-tasojen onnistumiskriteereihin sekä EN 301 459 – standardin vaatimuksiin. Nämä ovat Suomen lainsäädännön vaatima saavutettavuuden taso. Sitä pidetään myös saavutettavuuden minimitasona.
Hyvässä saavutettavuusauditoinnissa palvelu testataan monipuolisesti sekä tietokoneella että mobiililaitteella. Yleensä testauksessa hyödynnetään Windows- että macOS-käyttöjärjestelmiä työpöytänäkymässä sekä Android- ja iOS-käyttöjärjestelmiä mobilissa.
Niissä testausta tehdään:
Auditoimme käytännössä kaikkia digitaalisia palveluita, eli
Tarvitset saavutettavuusauditointia, jos haluat
Auditoinnissa tunnistetaan kaikki palvelun saavutettavuuspuutteet. Se hankitaan yleensä silloin, kun halutaan oikeasti tietää palvelun saavutettavuudesta mahdollisimman kattavasti ja luotettavasti. Syitä selvitykselle on monia: lain vaatimukset, halu palvella asiakkaita paremmin tai liiketoiminnan kehittäminen saavutettavuuden avulla.
Palvelun auditointi kestää yleensä parista päivästä jopa pariin viikkoon. Tämä riippuu
Jokaisen palvelun auditoinnin laajuus katsotaan erikseen. Palvelua ei yleensä auditoida kokonaan vaan auditointiin valitaan
Auditointiprojekti kokonaisuudessaan kestää tietenkin pelkkää auditointia kauemmin, koska siihen kuuluu esimerkiksi aloituspalaveri ja tulosten purku.
Perinteisessä saavutettavuusauditoinnissa sisältöjä arvioidaan WCAG 2.1:n (ja 2.2:n) vaatimusten rajoissa. Arviointi kohdistuu siis enemmän käyttöliittymään, otsikoihin ja toiminnallisuuksiin kuin sisältöjen ymmärrettävyyteen.
Meiltä voi kuitenkin ostaa auditoinnin yhteydessä myös sisältöjen tarkastuksen, jossa arvioimme sekä palvelun sisältöjen että palvelun informaatiorakenteen selkeyttä. Arvioinnin tekee kognitiiviseen saavutettavuuteen sekä selkokieleen erikoistunut asiantuntijamme.
Yleensä saavutettavuusauditointiin ei kuulu kolmannen osapuolen sisältöjen tarkistusta, koska niiden toimivuudesta ja määritysten täyttämisestä vastaa palvelun tarjoaja. Jos asiakas haluaa, voimme kuitenkin lisätä myös kolmannen osapuolen palvelun auditointiin.
Miksi? Lain piiriin kuuluva taho vastaa palvelunsa saavutettavuudesta, vaikka se sisältäisi kolmannen osapuolen tarjoamia palveluita. Kolmannelta osapuolelta kannattaakin vaatia todistusta palvelun saavutettavuuden tilasta (saavutettavuusseloste) ja suunnitelmaa saavutettavuuden kehittämisestä.
Selko Digital ei korjaa itse puutteita, mutta voimme tarvittaessa auttaa teknistä toimittajaanne puutteiden korjaamisessa. Voimme myös halutessanne auttaa etsimään tahon, joka voi tehdä korjaukset palveluun.
Saavutettavuusauditoinnin jälkeen tiedätte tarkalleen, millaisia saavutettavuuspuutteita palvelustanne löytyy. Auditoinnin avulla
Toimijasta riippuen auditointiin saattaa kuulua myös muita lisiä. Toisaalta kaikki saavutettavuusauditoinnit eivät myöskään tarjoa kaikkia lueteltuja hyötyjä. Kannattaa siis tutustua toimijaan ja tarjouksiin huolellisesti! Siinä apuna voi käyttää esimerkiksi saavutettavuuspalvelujen ostajan opastamme.
Se riippuu tilanteesta. Eritysesti ylläpitovaiheessa voit ja kannattaakin opetella testaamaan sivuston saavutettavuutta itse. Jos taas tavoitteenasi on tehdä palveluun saavutettavuusseloste ja tunnistaa kaikki palvelun saavutettavuuspuutteet, ei itsenäinen testaus enää yleensä riitä.
Saavutettavuus vaatii syvää erikoistumista, eikä se sisälly esimerkiksi jokaisen ohjelmistokehittäjän koulutukseen. Kannattaa siis tuntea oman osaamisen rajat ja testauksen tavoitteet ennen kuin jättää testauksen vain itsearviointiin.
Saavutettavuusseloste on digipalvelulain vaatimus. Käytännössä se on sivu, jossa kerrot käyttäjille palvelun saavutettavuudesta. Siellä käyttäjä saa tiedon niistä puutteista, joita palvelusta löytyy ja osaa varautua niihin. Samalla seloste toimii tiedoksiantona myös viranomaisten suuntaan.
Saavutettavuusselosteella
Saavutettavuusselostetta varten sinun täytyy tunnistaa kaikki palvelusi saavutettavuuspuutteet eli käytännössä tehdä palveluun saavutettavuusauditointi. Esimerkiksi Selko Digitalin auditointiin kuuluu saavutettavuusseloste, jolloin sinun ei tarvitse tehdä selostetta itse ollenkaan.
Saavutettavuutta voi testata erilaisilla automaattityökaluilla, mutta ne tunnistavat vain murto-osan saavutettavuuspuutteista. Oma kokemuksemme on, että parhaatkin työkalut löytävät vain noin 10–15 prosenttia puutteista.
Perinteiseen auditointiin ei sisälly käyttäjätestausta, vaan se on asiantuntijoiden arviointi. Yksi saavutettavuusasiantuntijoistamme on kylläkin näkövammainen, eli ruudunlukijakäyttäjän näkökulma näkyy testauksessa.
Käyttäjätestaus on meillä ihan oma palvelunsa. Meillä on käyttäjätestauksiin oma saavutettavuuslähtöinen näkökulmamme, joka tuo kiinnostavaa kulmaa raporttiin. Voit pyytää tarjouksen käyttäjätestauksesta tai varata tapaamisen kanssamme lomakkeella.
Tilaa omasi tämän lomakkeen kautta