Näkymä kuulokkeet päässä istuvan Jeren takaa, Jere istuu pöydän ääressä tietokoneellaan ja tarkastelee verkkosivun koodia.

Se paras saavutettavuus­auditointi

Saavutettavuusauditointi on ammattilaisen tekemä arviointi digitaalisen palvelun saavutettavuudesta sekä työkalu saavutettavuuden kehittämiseen. Jos kaipaat laadukasta, selkeää ja käytännönläheistä auditointia, olet oikeassa paikassa.

Jos auditoinnin ostaminen mietityttää, teimme sinulle oppaan työtä helpottamaan. Lataa opas esteettömyysdirektiivisivulta!

Lataa ostajan opas

Ammattilaisen tekemä auditointi tuo mielenrauhaa

Ylistetty auditointimme on asiantuntijan toteuttama syvä tekninen arviointi palvelun saavutettavuudesta. Asiantuntija käy auditoitavan alueen läpi manuaalisesti ja arvioi, kuinka hyvin se vastaa WCAG (Web Content Acessibility Guidelines) 2.2 -ohjeistuksen A- ja AA -tasojen onnistumiskriteereihin. Tarjoamme myös tarvittaessa AAA-tasoon sekä muita saavutettavuuta ja käytettävyyttä parantavia ehdotuksia.

Tarkastelemme palvelun saavutettavuutta monin eri keinoin

  • eri käyttöjärjestelmissä ja laitteilla työpöytä ja mobiilinäkymissä
  • yleisimmin käytetyillä verkkoselaimilla
  • eri ruudunlukijoita hyödyntäen
  • näppäimistöllä, myös mobiilissa.
Neljä työntekijää katsomassa seisten läppäriä, jota yksi pitää kädessään muiden keskellä.

Auditoinnista saat kattavan raportin, josta saat tietää palvelun saavutettavuuspuutteet sekä konkreettisia ehdotuksia niiden korjaamiseen. Saavutettavuusseloste kuuluu aina auditointiimme.

Selko Digitalin saavutettavuusuditoinnin avulla

  • säästät jopa kaksi päivää työaikaasi
    • korjausehdotukset voidaan siirtää suoraan tiketeiksi
  • voit aloittaa saavutettavuuden kehittämisen heti
  • kaikki osalliset tietävät, mitä muutoksia sivulle pitää tehdä
  • saat konkreettisia ratkaisuehdotuksia
  • opit saavutettavuudesta, olit sitten suunnittelija, kehittäjä tai palvelun tilaaja.

”Selko Digitalin auditointiraportti oli selkein ja korjausehdotukset käytännönläheisimmät, mitä olen koskaan nähnyt. Lisäksi auditoinnin purkupalaveri oli hyödyllisin ja informatiivisin muihin vastaaviin verrattuna.”

Selko Digitalin Jere seisoo kädet puuskassa, vasara ja jakoavain käsissään.

Mitä saavutettavuus­­auditointi maksaa?

Tässä on kolme esimerkkipakettia auditoinnista eri kokoisiin digitaalisiin palveluihin ja tarpeisiin. Oikean kokoinen auditointi on yleensä kuitenkin jotain näiden väliltä! Jos oikea paketti mietityttää, kysy meiltä. Ammattilaisemme auttavat mielellään!

Kaikki auditointipakettimme sisältävät

  1. palvelun teknisen saavutettavuuden testauksen lain vaatimuksiin verraten
  2. saavutettavuusselosteen
  3. yhteenvedon palvelun saavutettavuuden tilasta
  4. purkupalaverin.
Tilaa auditointisi lomakkeella

Tarpeeksi

noin 2 780 € + alv

Suppeampi paketti sinulle, joka haluat täyttää lain vaatimukset.

10-14 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).

Sopivasti

noin 4 494 € + alv

Paketti sinulle, joka haluat tietää, onko palvelusi oikeasti saavutettava.

20-26 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).

Enemmän

noin 5 494 € + alv

Ihanteellinen paketti sinulle, jolla on laajempi sivusto ja joka haluat tietää enemmän.

30-35 sivunäkymän auditointi (riippuen palvelusta).

Verkkokaupat

keskimäärin 5 000 € + alv

Hinta riippuu palvelun laajuudesta ja jokainen palvelu arvioidaan erikseen.

Tutustu verkkokauppasivuun

Auditointiprosessi

1. Yhteinen aloitustapaaminen

Aloitustapaamisessa käymme läpi auditoinnin
työnkulun, laajuuden ja tarkemman aikataulun.
Tämä on projektin tärkein osa!

2. Selko Digital suorittaa saavutettavuusauditoinnin

Auditointiprosessimme on kaksiosainen.
Ensin palvelun auditoi kaksi asiantuntijaa, joista toinen on näkövammainen testaaja.
Sen jälkeen senior-tason asiantuntija käy koko palvelun läpi ja tarkistaa tulokset.
Tuloksena on markkinoiden laadukkain auditointiraportti.

3. Yhteinen raportin purkupalaveri

Käymme raportin läpi yhteisessä tapaamisessa.
Tapaamiseen ovat tervetulleita kaikki
palvelun kehittäjistä ja omistajista ylläpitäjiin.

4. Selko Digital tekee saavutettavuusselosteen

Teemme auditoinnin pohjalta saavutettavuusselosteen
ja toimitamme sen asiakkaalle.

Usein kysyttyä saavutettavuus­auditoinnista

Mitä saavutettavuus­auditoinnissa tehdään?

Tavallisesti auditoinnissa palvelun toimintaa peilataan WCAG 2.1 (me teemme version 2.2) -ohjeistuksen A- ja AA-tasojen onnistumiskriteereihin sekä EN 301 459 – standardin vaatimuksiin. Nämä ovat Suomen lainsäädännön vaatima saavutettavuuden taso. Sitä pidetään myös saavutettavuuden minimitasona.

Hyvässä saavutettavuusauditoinnissa palvelu testataan monipuolisesti sekä tietokoneella että mobiililaitteella. Yleensä testauksessa hyödynnetään Windows- että macOS-käyttöjärjestelmiä työpöytänäkymässä sekä Android- ja iOS-käyttöjärjestelmiä mobilissa.

Niissä testausta tehdään:

  • näppäimistöllä
  • ruudunlukijoilla
  • automaattityökaluilla
  • kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmasta
  • eri kokoisilla ikkunoilla ja näytöillä myös responsiivisuuden näkökulmasta.

Mitä palveluja Selko Digital auditoi?

Auditoimme käytännössä kaikkia digitaalisia palveluita, eli

  • verkkosivuja
  • verkkokauppoja ja ajanvarausjärjestelmiä
  • mobiilisovelluksia
  • digitaalisia palveluita, jotka toimivat verkkoselaimella
  • ohjelmistoja.

Kuka tarvitsee saavutettavuus­auditointia ja miksi?

Tarvitset saavutettavuusauditointia, jos haluat

  • selvittää palvelusi saavutettavuuden tilan
  • täyttää digipalvelulain vaatimukset
  • tuottaa saavutettavuusselosteen.

Auditoinnissa tunnistetaan kaikki palvelun saavutettavuuspuutteet. Se hankitaan yleensä silloin, kun halutaan oikeasti tietää palvelun saavutettavuudesta mahdollisimman kattavasti ja luotettavasti. Syitä selvitykselle on monia: lain vaatimukset, halu palvella asiakkaita paremmin tai liiketoiminnan kehittäminen saavutettavuuden avulla.

Kauanko saavutettavuus­auditointi kestää?

Palvelun auditointi kestää yleensä parista päivästä jopa pariin viikkoon. Tämä riippuu

  • palvelun koosta
  • sisältöjen määrästä
  • palvelun monimutkaisuudesta
  • toiminnallisuuksien määrästä.

Jokaisen palvelun auditoinnin laajuus katsotaan erikseen. Palvelua ei yleensä auditoida kokonaan vaan auditointiin valitaan

  • kaikki erilaiset sivupohjat
  • kaikki erilaiset sisällöt
  • kaikki erilaisia toiminnallisuuksia sisältävät osa, kuten
    • haku
    • lomakkeet
    • suodattimet
    • maksuprosessi
    • laskurit.

Auditointiprojekti kokonaisuudessaan kestää tietenkin pelkkää auditointia kauemmin, koska siihen kuuluu esimerkiksi aloituspalaveri ja tulosten purku.

Arvioidaanko saavutettavuus­auditoinnissa sisältöjä?

Perinteisessä saavutettavuusauditoinnissa sisältöjä arvioidaan WCAG 2.1:n (ja 2.2:n) vaatimusten rajoissa. Arviointi kohdistuu siis enemmän käyttöliittymään, otsikoihin ja toiminnallisuuksiin kuin sisältöjen ymmärrettävyyteen.

Meiltä voi kuitenkin ostaa auditoinnin yhteydessä myös sisältöjen tarkastuksen, jossa arvioimme sekä palvelun sisältöjen että palvelun informaatiorakenteen selkeyttä. Arvioinnin tekee kognitiiviseen saavutettavuuteen sekä selkokieleen erikoistunut asiantuntijamme.

Tarkistetaanko auditoinnissa myös kolmannen osapuolen sisältöjä?

Yleensä saavutettavuusauditointiin ei kuulu kolmannen osapuolen sisältöjen tarkistusta, koska niiden toimivuudesta ja määritysten täyttämisestä vastaa palvelun tarjoaja. Jos asiakas haluaa, voimme kuitenkin lisätä myös kolmannen osapuolen palvelun auditointiin.

Miksi? Lain piiriin kuuluva taho vastaa palvelunsa saavutettavuudesta, vaikka se sisältäisi kolmannen osapuolen tarjoamia palveluita. Kolmannelta osapuolelta kannattaakin vaatia todistusta palvelun saavutettavuuden tilasta (saavutettavuusseloste) ja suunnitelmaa saavutettavuuden kehittämisestä.

Voitteko myös korjata auditoinnissa havaitut puutteet?

Selko Digital ei korjaa itse puutteita, mutta voimme tarvittaessa auttaa teknistä toimittajaanne puutteiden korjaamisessa. Voimme myös halutessanne auttaa etsimään tahon, joka voi tehdä korjaukset palveluun.

Miten saavutettavuus­auditointi vaikuttaa käytännössä?

Saavutettavuusauditoinnin jälkeen tiedätte tarkalleen, millaisia saavutettavuuspuutteita palvelustanne löytyy. Auditoinnin avulla

  • vastaatte lain vaatimuksiin
  • saatte valmiit korjausehdotukset
  • tiedätte, missä järjestyksessä korjaukset kannattaa tehdä.

Toimijasta riippuen auditointiin saattaa kuulua myös muita lisiä. Toisaalta kaikki saavutettavuusauditoinnit eivät myöskään tarjoa kaikkia lueteltuja hyötyjä. Kannattaa siis tutustua toimijaan ja tarjouksiin huolellisesti! Siinä apuna voi käyttää esimerkiksi saavutettavuuspalvelujen ostajan opastamme.

Voinko testata verkkosivujen saavutettavuuden itse?

Se riippuu tilanteesta. Eritysesti ylläpitovaiheessa voit ja kannattaakin opetella testaamaan sivuston saavutettavuutta itse. Jos taas tavoitteenasi on tehdä palveluun saavutettavuusseloste ja tunnistaa kaikki palvelun saavutettavuuspuutteet, ei itsenäinen testaus enää yleensä riitä.

Saavutettavuus vaatii syvää erikoistumista, eikä se sisälly esimerkiksi jokaisen ohjelmistokehittäjän koulutukseen. Kannattaa siis tuntea oman osaamisen rajat ja testauksen tavoitteet ennen kuin jättää testauksen vain itsearviointiin.

Mikä on saavutettavuus­seloste ja miten se laaditaan?

Saavutettavuusseloste on digipalvelulain vaatimus. Käytännössä se on sivu, jossa kerrot käyttäjille palvelun saavutettavuudesta. Siellä käyttäjä saa tiedon niistä puutteista, joita palvelusta löytyy ja osaa varautua niihin. Samalla seloste toimii tiedoksiantona myös viranomaisten suuntaan.

Saavutettavuusselosteella

  • voit kertoa, mikä palvelun tarkoitus on
  • luettelet kaikki palvelusta löytyvät saavutettavuuspuutteet
  • kerrot, missä käyttäjät voivat antaa palautetta palvelun saavutettavuudesta
  • kerrot erilaisten palvelukohtaisten lisävaatimuksien täyttymisestä
  • annat yhteystiedot valvovalle viranomaiselle (suomessa Traficomille).

Saavutettavuusselostetta varten sinun täytyy tunnistaa kaikki palvelusi saavutettavuuspuutteet eli käytännössä tehdä palveluun saavutettavuusauditointi. Esimerkiksi Selko Digitalin auditointiin kuuluu saavutettavuusseloste, jolloin sinun ei tarvitse tehdä selostetta itse ollenkaan.

Voiko saavutettavuutta testata automaatti­työkaluilla?

Saavutettavuutta voi testata erilaisilla automaattityökaluilla, mutta ne tunnistavat vain murto-osan saavutettavuuspuutteista. Oma kokemuksemme on, että parhaatkin työkalut löytävät vain noin 10–15 prosenttia puutteista.

Sisältyykö auditointiin käyttäjätestausta?

Perinteiseen auditointiin ei sisälly käyttäjätestausta, vaan se on asiantuntijoiden arviointi. Yksi saavutettavuusasiantuntijoistamme on kylläkin näkövammainen, eli ruudunlukijakäyttäjän näkökulma näkyy testauksessa.

Käyttäjätestaus on meillä ihan oma palvelunsa. Meillä on käyttäjätestauksiin oma saavutettavuuslähtöinen näkökulmamme, joka tuo kiinnostavaa kulmaa raporttiin. Voit pyytää tarjouksen käyttäjätestauksesta tai varata tapaamisen kanssamme lomakkeella.

Tarvitsetko saavutettavuus­auditointia?

Tilaa omasi tämän lomakkeen kautta