Tyypillinen asiakkaan lähtötilanne on tämä: Verkkosivut tai muu palvelu perustettiin tai päivitettiin joitakin vuosia sitten. Uudistus tehtiin nopeasti ja sisältömäärät ovat kasvaneet sen jälkeen. Sisältöjäkin fiksattiin, mutta se työ jäi pienempään rooliin. Lopputuloksena on sivusto, joka näyttää hyvältä, mutta on epäselvä käyttäjille. Tietoa on vaikea löytää, tekstit ovat epäselviä, eikä jäsentely ole loogista. Tähän ongelmaan tarjoamme ratkaisua uudella Selkee-palvelullamme.

Selkee on sisältöjen ja rakenteiden selkeytyspalvelu. Se toimii erityisesti laajoissa palvelukokonaisuuksissa, joissa sisältöä on paljon. Selkeytämme sekä sisällöt että rakenteet, jolloin palvelun laatu kasvaa kokonaisuutena. Selkeytyksessä katsomme palvelua käyttäjän näkökulmasta ja puemme asiat kohderyhmän kannalta ymmärrettävimpään muotoon.

Selkeytämme palveluja kolmella tasolla:

  • Selkee – Selkeytämme vain palvelun tekstisisällöt selkeälle yleiskielelle tai selkokielelle.
  • Tosi Selkee – Selkeytämme palvelun tekstisisällöt ja rakenteet yhdessä.
  • MegaSelkee – Selkeytämme palvelun tekstisisällöt ja rakenteet, minkä lisäksi
    • teemme palveluun käyttäjätestauksen ja SEO-analyysin sekä hyödynnämme tuloksia selkeytyksessä
    • ja syötämme uudet sisällöt ja rakenteet palveluunne puolestanne.

Rakenteilla tarkoitamme erityisesti navigaatiota, sen rakenteita sekä sisältöjen hierarkiaa. Sisällöt puolestaan viittaavat tekstisisältöihin. Varmistamme, että näkyvillä on juuri palvelun kohderyhmän kannalta olennaiset asiat ja ohjaamme käyttäjää palvelun sisällä seuraaviin sisältöihin.

Palveluiden selkeyttäjämme Marianna Österlund on selkeän viestinnän ja selkokielen asiantuntija, jolla on kokemusta lukuisien palveluiden selkeyttämisestä. Hän on tehnyt projekteja niin suurille hyvinvointialueille kuin pienemmille hankkeille, ja saanut työstään vain kiitettävää palautetta. Marianna on palvelu-uudistuksesta todella innoissaan.

”Olen tehnyt selkeytyksiä koko Selkolla työskentelyaikani, mutta palvelu ei ole ollut kovin näkyvä aikaisemmin. Ehkä tätä kautta yhä useampi oivaltaa, miten suuri hyöty selkeyttämisestä on. Jotkut asiakkaat ovat kokeneet, että koko palvelu olisi uudistunut, vaikka tosiasiassa laitoimme asiat vain ymmärrettävämpään muotoon,” kertoo Marianna.

Lue koko palvelukuvaus Selkee -palveluiden ja sisältöjen selkeytys -tuotesivulta. Tehdään digimaailmasta kaikille käyttäjille parempi  ja Selkeempi paikka yhdessä!