Vuoden 2022 loppu oli hurjan kiireistä aikaa. Silloin meitä oli Selko Digitalilla töitä tekemässä vain minä ja Marianna. Asiakastöitä oli paljon ja joulukuussa saatiin paljon hommia sisään, jotka tehtiin alkuvuodesta 2023. Yksi osa-alue sakkasi pahemman kerran ja sen vaikutukset iskivät silmille kevään mittaan monellakin eri tavoin.
Myynti oli jäänyt kiireen keskellä jalkoihin ja siihen liittyvät prosessitkin olivat lähinnä katinkultaa. Ongelmat tunnistettiin kyllä, mutta toimenpiteet olivat myöhässä. Myynti tuppaa olemaan pitkää peliä ja pikavoittoja harvoin on tarjolla.
Ensimmäisen vuosipuolikkaan tulos oli heikko, jonka johdosta koko vuoden liikevaihto jäi hieman edellisestä. Isoin pudotus laskutuksessa koettiin huhti-toukokuussa, sellaista ei saa enää ikinä tulla. Taustalla kuitenkin koneet kävi. Tehtiin paljon toimenpiteitä myynnin ja yrityksen kehittämiseksi. Näkyvimpänä muutoksena Selko Digitalille julkaistiin uudet verkkosivut ja samalla uusi ilme. Uudistus oli lievästi sanottuna onnistunut ja siitä valtava kiitos erityisesti emoyhtiömme Louhos Groupin Viivin ja tietenkin Mariannalle. Myös Joona palkattiin tuomaan lisänäkemystä testaamiseen alkukeväästä ja saimme juuri sitä, mitä tilasimme.
Toki yritys ja tunnettuus otti askelia pitkin kevättä muutenkin. Marianna kiersi puhumassa tapahtumissa ja meillä oli hyviä projekteja sisällä. Kehitettiin tuotteita ja laitettiin hinnat sivuille näkyville. Haluttiin ja edelleen haluamme tehdä asioita eri tavalla kuin muut. Kevään ponnistelut alkoivat kantamaan hedelmää kesän kynnyksellä ja samaa aikaan saatiin vielä vetoapua hyvistä valmennuksista, jotka auttoivat keskittymään oikeisiin asioihin.
Heinäkuu, joka yleensä on hiljainen, oli meille ennätyskuukausi laskutuksen osalta ja elokuukin oli erinomainen. Erityisen hienoiksi nämä kuukaudet teki se, että meitä oli käytännössä yksi ihminen vain tekemässä asiakastöitä toisen aina lomaillessa. Se ikävä kyllä aiheutti sen, että kesälle suunniteltu kehittäminen ja taas kerran myynti jäi jalkoihin.
Kevään myynnin ponnistelut, onnistunut brändiuudistus ja markkinointi sekä tyytyväiset asiakkaat kuitenkin kantoivat ja töitä tuli paljon. Saimme paljon tarjouspyyntöjä kesän jälkeen ja voitimme kilpailutuksista uskomattomat yli 90 %. Tämä johti siihen, että oli palkattava uusi asiantuntija keventämään kuormaa.
Lokakuussa aloitti Jemina ja tässä rekryssä onnistui kaikki. Ensinnäkin rekryprosessi oli meille ensimmäinen laatuaan Selko Digitalin aikana. Meille haki ihan mielettömiä tyyppejä, niin valmiita ammattilaisia kuin tulevia alan tähtiä. Haluaisin palkata edelleen kuta kuinkin kaikki rekryyn osallistuneet.
Lokakuusta alkoi oikea asiakastöiden suma ja oli onni, että Jemina pystyi ottamaan töitä itsenäiseen tekoon nopeasti. Vuoden 2023 toisella puolikkaalla teimme enemmän auditointeja kuin kertaakaan aikaisemmin niin lyhyessä ajassa. Marianna sai juosta kouluttamassa siellä sun täällä ja koulutuksia kertyi enemmän kuin koko yrityksen kahden ja puolen vuoden aikana siihen mennessä yhteensä. Taustalla värkättiin tiedostoja saavutettaviksi jatkuvalla tahdilla. Kaiken asiakastyösuman keskellä saatiin vielä kehitettyä myyntiä ja yritystä parempaan jamaan kuin koskaan.
Kohokohtana työntekijät
Olemme pitkin vuotta saaneet kuulla asiakkailtamme seuraavanlaisia kommentteja ja palautteita:
- ”Paras saavutettavuustoimija, kenen kanssa olemme tehneet töitä.”
- ”Timanttisen kumppani.”
- ”Mahtava palvelu.”
- ”Innostava kouluttaja.”
- ”Olemme onnekkaita, kun löysimme teidät.”
Palaute on ollut niin erinomaista, että hetkittäin jopa minä olen ollut melkein tyytyväinen. Mutta parannettavaakin tietenkin löytyy ja sitä teemme koko ajan.
Olen vaikuttunut, miten paljon olemme saaneet aikaan näinkin pienillä resursseilla. Monesti meille on hämmästelty työntekijöiden vähäistä määrää, koska aikaansaapuus on ollut isommankin toimijan tasoa. Yksin emme toki ole missään vaiheessa olleet. Yhteistyökumppanit, sparraajat, emoyhtiön työntekijät ja johto, asiakkaat, ystävät, perheet ja monet muut tahot ovat tukeneet koko ajan. Heille kuuluu valtava kiitos myös kaikesta hyvästä, mitä on tapahtunut. Emme olisi mitään ilman näitä muita tahoja.
En kuitenkaan ole missään kohti ollut täysin tyytyväinen mihinkään muuhun kuin Selko Digitalin työntekijöihin, osaan tekemiimme projekteihin ja keväällä uudistettuun brändi-ilmeeseen. Kaiken pitäisi mielestäni olla paremmin kaikilla osa-alueilla. Tavoiteltavaa ja tehtävää tuntuu oleva koko ajan vain enemmän. Se johtuu paljon myös siitä, että tiedämme koko ajan paremmin, mihin suuntaa pitää mennä ja mitä tehdä.
Välillä tämä touhu on tuskaa. Epävarmuus vähintäänkin kurkkii nurkan takana ja yleensä se istuu sylissä. Taaksepäin katsoessa kuitenkin näkee, miten paljon olemme tänäkin vuonna saaneet aikaan. Yritys ja asemoituminen markkinassa on ihan toinen kuin vuosi sitten, asiakastyytyväisyytemme on kiitettävää ja meitä on kahden sijasta neljä tekemässä hommia.
Meillä on kaikki työkalut menestykseen pöydällä. Meillä on jopa kohtuullinen käsitys, miten työkaluja tulee käyttää ja välillä niitä pyöritellään ihan käsissäkin. Ei muuta kuin ruuvaamaan. Selko Digitalin työntekijöistä tämä ei jää kiinni, he ovat puhdasta kultaa.