Havaittava informaatio
Havaittavan informaation periaate tuo suunnitteluun tehokkuuden näkökulman. Hyvin suunniteltu palvelu välittää tietoa tehokkaasti riippumatta käyttäjän aisteista tai ympäristöstä. Se näkyy erityisesti palvelun ydinviesteissä, eli käyttäjän näkökulmasta olennaisimmassa sisällössä.
Voit tehostaa viestiäsi esimerkiksi käyttämällä vaihtoehtoisia tapoja tärkeän tiedon esittämiseen. Jos haluat esimerkiksi korostaa jotain prosessia, kirjoita prosessista kertova tekstisisältö erityisen selkeästi. Lisäksi voit tehostaa viestiä vaikkapa prosessista kertovalla kaaviolla tai videolla.
Useat esitystavat syventävät käyttäjän ymmärrystä aiheesta ja alleviivaavat aiheen tärkeyttä. Mitä enemmän asia saa järkevää palstatilaa, sen tärkeämpänä se näyttäytyy yleisölle. Varmista kuitenkin aina, että kaikki käyttäjät voivat havaita myös ylimääräiset esittämistavat, tai ainakin niiden tuoman lisäarvon.
- Huolehdi, että tärkeän sisällön ja sen taustan välillä on tarpeeksi suuri kontrasti.
- Normaalin tekstin ja taustan välisen kontrastin tulisi olla 4,5:1.
- Muiden informaatiota välittävien elementtien ja yli 18 pt kokoisen tekstin (tai 14 pt lihavoituna) ja taustan välisen kontrastin tulisi olla 3:1.
- Erottele elementit siten, että ne ovat helposti kuvailtavissa (esimerkiksi ohjeissa).
- Pilko ohjeistuksen kohdat pienempiin, helposti ymmärrettäviin kokonaisuuksiin.
- Varmista yhteensopivuus eri tekniikoiden tai laitteiden kanssa, joita esimerkiksi aistirajoitteiset ihmiset käyttävät.
Vinkit käytännön toteutukseen WCAG:sta
Kurkkaa kriteerit Oikeudenmukaisen käytön ja Käytön joustavuuden blogiteksteistä ja niiden lisäksi seuraavat.
A- ja AA-tasojen kriteerit:
- 1.4.1 Värien käyttö
- 1.4.3 Kontrasti (minimi)
- 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
- 1.4.5 Tekstiä esittävät kuvat
AAA-tason kriteerit:
- 1.4.6 Kontrasti (parannettu)
- 1.4.7 Hiljainen taustaääni tai ei taustaääntä
- 1.4.8 Visuaalinen esitystapa
- 1.4.9 Tekstiä esittävät kuvat (ei poikkeusta)
- 1.4.11. Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
- 1.4.12 Tekstin välistys
Virheiden sietokyky
Virheiden sietokyvyn periaate jatkaa taas siitä, mihin kolmas periaate jäi. Nimensä mukaisesti periaatteen tavoitteena on estää käyttäjää tekemästä erilaisia virheitä ja haitallisia toimintoja.
Palvelun yksinkertaistaminen ja ylimääräisten osien karsiminen on jo osa virheiden sietokykyä, kun toimintoja on tarjolla vähemmän. Erityisesti tarkkuutta vaativissa tehtävissä palvelusta kannattaa karsia kaikki, mikä voisi harhauttaa käyttäjää.
Paljon käytetyt elementit kannattaa sijoittaa ensimmäiseksi, mikä korostaa niiden tärkeyttä. Haitalliset elementit kannattaa puolestaan karsia pois. Jos niitä ei voida poistaa, niiden käyttämisestä voidaan tehdä hankalampaa esimerkiksi ylimääräisien klikkauksien ja vahvistusviestien avulla.
Toisin sanoen, mahdollisesti haitallisten toimintojen kohdalla käyttäjältä kannattaa varmistaa, haluaako hän varmasti suorittaa sen. Esimerkiksi lomakkeen lähettämisestä voi olla hyvä kysyä erikseen ja muistuttaa käyttäjää tarkistamaan tietojen oikeellisuus. Myös varoitus voi olla paikallaan, jos ympäristössä on mahdollisesti haitallisia toimintoja tai virheiden vaaraa.
Vinkit käytännön toteutukseen WCAG:sta
A- ja AA-tasojen kriteerit:
- 3.3.1 Virheen tunnistaminen
- 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
- 3.3.3 Virheen korjausehdotus
- 3.3.4 Virheiden ennaltaehkäisy (oikeudellinen, taloudellinen, data)
- 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
AAA-tason kriteerit:
- 3.3.5 Ohjeet
- 3.3.6 Virheiden ennaltaehkäisy (kaikki)