Toteutimme keväällä 2023 laajan vuorovaikutuskoulutuksen Keski-Suomen hyvinvointialueelle yhteistyökumppanimme Raami kehittämispalveluiden kanssa. Koulutuksen teemana oli asiakaslähtöinen, esteetön ja saavutettava kommunikointi. Se yhdisti digitaalisen ja kielellisen saavutettavuuden teemoja ja tarjosi kattavan paketin teoriaa sekä käytäntöä ammattilaisten työkalupakkeihin.

Koulutus oli neliosainen ja sen teemoina olivat

  • asiakkaan kohtaaminen ja ymmärtämisen tukeminen hyvinvointialueen palvelupolussa
  • kommunikoinnin ja ymmärtämisen tukeminen
  • kirjoitettu kieli ja etävuorovaikutus
  • videovälitteinen ja puhelimitse tapahtuva vuorovaikutus.

Teemoissa käsiteltiin hyvinvointialueen arjen eri kohtaamistilanteita, eri asiakasryhmien huomioimista, vuorovaikutuksen keinoja, selkeää kieltä sekä vuorovaikutustilanteiden tukemista eri ympäristöissä.

Valkotakkinen sairaalan työntekijä juttelee hoitopöydällä istuvalle oranssipaitaiselle asiakkaalle.
Kohtaaminen on tärkeä osa hoitotilanteen vuorovaikutusta

Koulutuksen tavoitteina oli auttaa osallistujia

  • ymmärtämään digitaalisten toimintaympäristöjen haasteita ja mahdollisuuksia kommunikoinnin näkökulmasta
  • rakentamaan yhteisiä vuorovaikutustiloja asiakkaan kanssa.

He saivat paljon konkreettisia vinkkejä esimerkiksi siihen, miten tuottaa selkeää kieltä ja tekstiä esimerkiksi chat-vuorovaikutuksessa ja OmaKannan kirjauksissa.

Erinomaista palautetta osallistujilta

Osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä kokonaisuuteen. Esimerkiksi tällaisia kommentteja saimme heiltä:

”Vaikka olen aika konkari vuorovaikutusasioissa, niin silti sain todella paljon uusia ideoita ja ajatuksia tästä. Oli myös loistavaa, että koulutuksen myötä tulin tietoiseksi siitä, miten olen kehittynyt/ herkistynyt eri asioille kuin livevuorovaikutuksessa.”

”Erinomainen kokonaisuus ja paljon mietittävää asiaa omaan tekemiseen.”

Yhteistyö koettiin sujuvaksi myös tilaajan puolella

”Yhteistyö oli todella sujuvaa ja meidän kommentteja, ajatuksia sekä tarpeita kuunneltiin koulutuksen toteutuksessa. Ei tullut kertaakaan olo/palautetta, että ei kuulu ”tarjouksen pakettiin” vaan maksaa jotain lisää (mikä on aina ”kirstunvartijan” näkökulmasta positiivinen juttu!).”

– Koulutusta kanssamme suunnitellut päällikkö

”Sisällön suunnittelu yhdessä sujui hyvin ja toteutus vastasi hyvin suunniteltua. Jatkokehitysehdotukset digiviestinnän kehittämiseksi olivat selkeitä ja toteutettavissa olevia.”

Sari Nurmivaara, palvelupäällikkö

Olisiko aika kehittää myös teidän vuorovaikutusosaamistanne?

Voimme toteuttaa vastaavan koulutuksen tai osia siitä myös teille, teidän tilanteeseenne mukautettuna. Ota yhteyttä niin jutellaan lisää. Vuorovaikutustaitoihin panostaminen kannattaa aina! Tutustu myös muihin saavutettavuuskoulutuksiimme niiden palvelusivulla.